At praktisere det, du prædiker, bliver sat på den ultimative prøve, når du bygger et NKT-tårn med NKT-kabler

8. sep. 2022

NKT's nye produktionstårn, NKT Lighthouse, er i øjeblikket under opførelse på højspændingskabelfabrikken i Karlskrona. Når det er færdigt, bliver det den tredje højeste bygning i Sverige, og det kræver en enorm mængde installationskabler for at kunne drive 17 etager med produktions- og kontorfaciliteter.

NKT Lighthouse
NKT-tårnet er 150 meter højt og giver folk indenfor en storslået udsigt over kysten. Når tårnet er i drift, vil højspændingskabler, der er nødvendige for at imødekomme en stigende efterspørgsel og muliggøre overgangen til vedvarende elektricitet i samfundet, blive produceret i tårnet.
Det siger sig selv, at det ekstruderingstårn, der er bygget til at producere kabler med det højeste spændingsniveau i branchen, skal bygges med NKT-installationskabler af høj kvalitet.
Kabler til forskellige formål
Installationskablerne installeres af Assemblin, et førende svensk installationsfirma med lang erfaring inden for grøn teknologi og intelligente bygninger. De kabler, der er valgt til projektet sammen med smarte innovationer, kommer fra NKT.
Kablerne bringes til installationsområdet ved hjælp af Qaddy©, den bæredygtige og genanvendelige kabelvogn, der er lastet med installationskabel, og som gør det muligt for installatøren nemt at bringe materialet tæt på arbejdsområdet og føre kabler, mens de trækkes ud.
NKT Lighthouse
Lighthouse
NKT's forskellige kabler opfylder forskellige krav til både produktionsfaciliteter og konferencelokaler.
EXQ Xtra er et standard installationskabel, med en innovativ kappe, der kan brydes, til afskalning. Det gør det nemmere og sikrere at arbejde med og betyder reduceret risiko for at beskadige lederne. For mere kapacitet og en aluminiumskærm giver varianten EXLQ Xtra mulighed for 450/750 V.
Til 1 kV-installationerne benyttes RXQ Xtra-kablet til projektet. Dette NKT kabel har en robust kappe, der er modstandsdygtig over for skader, samtidig med at det er tyndt, glat og fleksibelt. Den innovative rivetråd inde i kablet gør det nemt at afisolere kablet og sikrer det bedst mulige arbejdsmiljø.
Hos NKT mener vi, at vi tilbyder et af de største og mest sikre udvalg af kabelløsninger på markedet. Men det er betryggende, at de professionelle installatører mener det samme, som du kan se i videoen nedenfor fra projektet. Vi ser frem til at se NKT Lighthouse færdigt senere på året.