NKT driver alle sine kabelfabrikker på vedvarende energi og sparer over 48.000 tons CO2 årligt

23. jun. 2020

NKT driver nu sin produktion af energikabler med elektricitet fra vedvarende energi og reducerer dermed CO2-udledningen fra sit energiforbrug med 66%. For NKT er skiftet til grøn strøm et vigtigt skridt i at understøtte den globale omstilling til vedvarende energi ved at reducere CO2-aftrykket af sine kabelløsninger.

Asnaes
Energikabler er en central komponent i at sikre, at den nødvendige infrastruktur til at understøtte den globale omstilling til vedvarende energi kommer på plads. Som en førende leverandør af kabelløsninger fortsætter NKT med at reducere det miljømæssige aftryk fra sine aktiviteter, produkter og kabelløsninger ved nu at drive sin produktion af energikabler på strøm fra vedvarende energikilder. Med omstillingen til grøn strøm reducerer NKT
CO2-udledningen fra energiforbruget på sine fabrikker og på kabeludlægningsskibet NKT Victoria med 66%, hvilket sparer mere end 48.000 tons CO2 årligt sammenlignet med 2019. Det svarer til det årlige strømforbrug i 8.148 hjem.
Vi tager vores ansvar alvorligt i forhold til at skabe de nødvendige rammer for at sikre, at den grønne omstilling bliver en succes. Ved at drive vores produktion på grøn strøm reducerer vi vores CO2-aftryk markant og tager endnu et vigtigt skridt i at sikre, at udviklingen af de globale elnet bliver baseret på markedets mest bæredygtige kabelteknologier, siger Alexander Kara, CEO i NKT.
NKT har indgået aftaler med de lokale forsyningsselskaber for at sikre, at de nødvendige certifikater er på plads for at dokumentere, at elforsyningen til fabrikker i Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Polen og Tjekkiet stammer fra vedvarende energikilder.

Stigende fokus på bæredygtige kabelløsninger

NKT fokuserer løbende på at reducere miljøpåvirkningen fra sin drift og sine kabelløsninger på, hvilket virksomheden ser som en naturlig del af at være en central aktør i den grønne omstilling.
Vi støtter FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og har en klar vision om at bidrage til at sikre en fremtid baseret på vedvarende energi ved hele tiden at øge vores fokus på bæredygtighed. Derfor er jeg yderst tilfreds med, at vi nu reducerer vores CO2-udledning i tråd med vores ambitioner om at drive NKT på en bæredygtig og ansvarlig måde, siger Alexander Kara.
Udover skiftet til grøn strøm, arbejder NKT på en række initiativer, der skal reducere
CO2-aftrykket fra virksomhedens kabelløsninger. De omfatter blandt andre genanvendelse af materialer såsom XLPE og metaller fra kabelproduktionen, hvor der også arbejdes på at øge energieffektiviteten i produktionsanlæggene. Derudover ejer NKT også NKT Victoria, der er det mest bæredygtige kabeludlægningsskib i industrien.