NKT fullfører reparasjon av høyspentkabel mellom Norge og Danmark

17. dec. 2020

NKT fikk i oppdrag å reparere to kabler mellom Norge og Danmark. Arbeidet er fullført, og kablene Skagerrak 1 og 2 er nå tilbake i drift.

Skagerrak cable repair 2020
De nasjonale strømnettene i Danmark og Norge er forbundet gjennom fire HVDC-kabler som krysser Skagerrak med en overføringskapasitet på 1700 MW mellom de to landene. Da Skagerrak 1 og 2 ble skadet, ga det norske nettselskapet Statnett NKT oppdraget med kabelrepasjon av de 250 kV MI-isolerte HVDC kablene. Arbeidet var fullført i midten av oktober etter en rask mobilisering og effektiv reparasjon for å få de to strømkabelforbindelsene tilbake i drift.
Kapping og tetting, samt fremgraving ble utført av Statnett, utførte NKT alle andre reparasjoner. Et tredjeparts fartøy – Olympic Zeus – ble raskt omgjort til et kabelreparasjonsfartøy ved å mobilisere NKTs kabelhåndteringssystem. I tillegg leverte NKT skjøtesett, utførte skjøting og nedgraving av kablene.
- Tid og nøyaktighet er avgjørende for servicearbeid på strømkabler for å minimere nedetiden til kabelforbindelsene som er avgjørende for utveksling av energi mellom landene. Vi viste nok en gang at vi er raske og effektive når vi mobiliserer vårt kvalifiserte reparasjonsteam, og med vår tilgang på  spesialfartøy, har vi en av de korteste mobiliseringstidene i bransjen, sier Axel Barnekow Widmark, konserndirektør og servicesjef i NKT.
Med dette reparasjonsarbeidet viste NKT nok en gang evnen til fullføre reparasjoner av strømkabler fra andre produsenter på en vellykket måte.
NKT er en av de ledende bedriftene på markedet som både tilbyr frittstående reparasjoner og tilpassede servicepakker med muligheten til å inkludere den unike 10 dagers fartøygarantien for å sikre markedets korteste mobiliseringstid.