NKT har leveret højspændingskabel til belgisk vindmøllepark på 309 MW

1. okt. 2018

NKT har afsluttet turn key-ordren på det 220 kV højspændingskabel, der forbinder vindmølleparken Rentel med den belgiske kyst.

SBTi sustainability graphics
Et højspændingskabel fra NKT er nu klar at transportere vedvarende energi fra havvindmølleparken Rentel til det belgiske elnet. Når havvindmølleparken bliver sat i drift vil den levere energi til 300.000 husstande og støtte det belgiske mål om, at vedvarende energi skal dække 13% af det nationale energiforbrug i 2020. NKT har gennemført projektet i tæt samarbejde med Rentel NV.
- Vi er stolte af at støtte omstillingen til vedvarende energi i Belgien med vores erfaring og ekspertise inden for kabelløsninger til havvind. Når vi har ansvaret for at levere og installere hele kabelsystemet, kan vi i tæt samarbejde med vores kunder og leverandører sikre en højere effektivitet og lavere risici i projektets snitflader. Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med Rentel, og medarbejdere på begge sider har spillet en stor rolle i projektets succes, siger Executive Vice President Anders Berthou, der har ansvaret for højspændingskabelløsninger i NKT.
NKT har designet, fremstillet og installeret kabelsystemet, der består af 40 kilometer ekstruderet 220 kV XLPE treledet højspændingskabel (vekselstrøm). Installationen blev afsluttet i 2018 af det avancerede kabeludlægningsskib NKT Victoria.
NKT har stor erfaring med at levere kabelløsninger baseret på både jævn- og vekselstrøm til havvindmølleparker. Det belgiske projekt viser fordelene ved et turn key-projekt, der giver kunder mulighed for kun at have en partner gennem projektets levetid, hvilket øger fleksibiliteten og minimerer både risici og omkostninger.
Fakta: Rentel havvindmøllepark
Placering: Nordsøen, ca. 34 km fra kysten ved Zeebrugge i Belgien. Ordre: 220 kV AC XLPE højspændingskabel med en effekt på 309 MW Kabelrute: 40 km Projektets varighed: 2016-2018, kabelsystemet blev overleveret i juni 2018.