NKT indvier nybygget produktionstårn til højspændingskabler

27. okt. 2022

NKT er klar til at starte produktionen op af højspændingskabler op i sit nye produktionstårn i Karlskrona i 4. kvartal. Tårnet udgør en central del af virksomhedens igangværende investeringer i sin højspændingsforretning.

NKT_Tower_Inaguration.jpg
Vækstmuligheder drevet af den grønne omstilling og en rekordhøj ordrebeholdning fik i 2020 NKT til at igangsatte et investeringsprogram i sine højspændingsfabrikker. En central del af programmet var at tilføje et nyt tårn til den svenske fabrik i Karlskrona, der spiller en vigtig rolle i produktionsprocessen ved at tilføje isolering til højspændingskabler. NKT har nu afsluttet projektet og er klar til at starte kabelproduktionen i løbet af 4. kvartal.
- Tårnet symboliserer vores centrale position i den grønne omstilling og vores stærke fundament inden for højspændingsteknologi. Det nye tårn spiller en vigtig rolle i eksekveringen af ​​vores ordrebeholdning og øger vores kapacitet til at tage del i den positive udvikling, vi forventer i højspændingsmarkedet, siger Claes Westerlind, Executive Vice President, der leder den svenske del af højspændingsforretningen i NKT.
Det officielle navn på tårnet er NKT Lighthouse, og med en højde på 150 meter står det som et vartegn for byen Karlskrona og den globale omstilling til vedvarende energi.
- Det voksende fokus på grøn energi og energiuafhængighed driver efterspørgslen efter kabelløsninger, og det er et naturligt skridt for os at fortsætte med at udvikle vores kapacitet og teknologi inden for højspændingskabler. Investeringsprogrammet er centralt for at skabe fremtidig vækst og fortsætte eksekveringen ​​vores store ordrebeholdning af havvind- og interconnectorprojekter, siger Claes Westerlind.
Investeringerne omfatter også et nyt testcenter til højspændingskabler og en ny produktionslinje på fabrikken i Köln, Tyskland, samt løbende investeringer i produktionsudstyr og logistik.
NKT Lighthouse
  • Det andet tårn på fabrikken i Karlskrona
  • I tårnet påføres isolering af kablerne ved ekstrudering
  • 150 meter højt