NKT klar med milliardinvestering i ny svensk kabelfabrik og et nyt kabelfartøj til installation af højspændingskabler

24. maj 2023

NKT vil bygge en ny, svensk fabrik og investere i et nyt, markedsledende kabelfartøj. Investeringerne er drevet af en stigende efterspørgsel på højspændingskabler, en stærk ordretilgang og en rekordstor ordrebeholdning på mere end EUR 7 mia. ved udgangen af 1. kvartal 2023.

NKT Ground
NKT har siden marts 2023 vundet højspændingsprojekter og rammeaftaler for cirka. EUR 5 mia. Med den betydelige ordreindgang og de forsatte positive forventninger til markedet, investerer NKT nu omkring EUR 1 mia. i yderligere produktions- og installationskapacitet i højspændingsforretningen.
Investeringerne omfatter, at NKT bygger en ny, komplet fabrik inklusiv et tredje kabeltårn på 200 meter ved siden af den eksisterende produktion i Karlskrona. Det vil gøre fabrikken til verdens største inden for produktion af højspændingskabler til offshore-markedet. Derudover investerer NKT i et nyt, markedsledende kabelfartøj med rekordhøj installationskapacitet sammenlignet med andre skibe på markedet. Med udvidelsen styrker NKT mulighederne for fortsat at imødekomme den stigende efterspørgsel på særligt jævnstrømskabler (HVDC) i lange længder.
NKT’s administrerende direktør Claes Westerlind siger:
- De seneste måneders ordretildelinger og tilsagn fra vores kunder understreger vores førende position inden for turnkey projekter, XLPE og jævnstrømsteknologi. Kabelsystemer er centrale for at sikre overgangen til vedvarende energi, og den nuværende kapacitet i højspændingsmarkedet er ikke tilstrækkelig til at imødekomme den stigende efterspørgsel. Vi er derfor tilfredse med at fortsætte med at skabe fundamentet for yderligere vækst i NKT i overensstemmelse med vores strategiske ambitioner ved at fortsætte med at levere turnkey-projekter til vores kunder.
NKT forventer at investere EUR 1 mia. fra 2023 til 2026, hvilket vil styrke virksomhedens ledende position i højspændingsmarkedet markant. De nye aktiver forventes at være operationelle fra 2027.
Siden 2020 har NKT udvidet højspændingsforretningen herunder med endnu et kabeltårn på fabrikken i Karlskrona. Det har skabt mere end 300 arbejdspladser, og NKT forventer, at de nye investeringer vil skabe mere end 500 nye, lokale arbejdspladser frem mod 2027.
NKT har opdateret de mellemlange finansielle ambitioner på baggrund af det netop annoncerede investeringsprogram.