NKT skal styrke lokalt elnet i Norge med ny ordre på to højspændingskabler

28. jun. 2018

NKT har vundet turn-key ordren på to højspændingskabler, der skal forbedre forsyningssikkerheden i regionerne Hedmark og Oppland i Norge.

Layers of high voltage offshore cable
NKT skal levere to 145 kV højspændingskabler (jævnstrøm) til elnettet i regionerne Hedmark og Oppland, der ligger nord for Oslo i Norge. Her er den lokale netoperatør Eidsiva Nett AS i færd med at opgradere elnettet for at sikre nem adgang og bedre forsyningssikkerhed til de lokale forbrugere i området omkring søen Mjøsa. NKT skal levere en totalløsning, der omfatter design, ingeniørarbejde, produktion, installation og levering af de 35 kilometer søkabler, der installeres i selve søen.
- Vi har stor erfaring fra projekter i Norge, og vi er stolte af at tage del i udviklingen af det norske elnet. Med Mjøsa-projektet spiller vi en aktiv rolle i at sikre forsyningssikkerheden i området og i at understøtte integration af vedvarende energi, siger Michael Hedegaard Lyng, CEO i NKT.
Kablerne skal efter planen producers på NKT’s fabrik i Karlskrona i løbet af 2018, og projektet forventes afsluttet i 2019. Med en totalløsning får Eidsiva Nett AS en mere effektiv projekteksekvering med færre grænseflader, der reducerer den overordnede risiko.
NKT har bred erfaring fra kabelprojekter i Norge og arbejder i øjeblikket på de kabelsystemer, der leverer strøm til boreplatformene Johan Sverdrup og Martin Linge, som bliver placeret i Nordsøen. Tidligere har NKT også leveret kabler til de norske boreplatforme Goliat, Gjøa og Troll A.
Værdien af ordren i Norge ligger under NKT’s grænse for offentliggørelse, og projektet ændrer ikke de finansielle forventninger til 2018.