NKT tildelt ordre til Hornsea 2 offshore AC kabelprojekt

9. jul. 2018

NKT er tildelt en ordre fra Ørsted til en værdi af mere end EUR 145 mio. (ca. DKK 1,08 mia.) på levering af over 190 km. 220 kV AC XLPE højspændingseksportkabler til havvindmølleparken Hornsea 2 i England.

windmills at sea
Havvindmølleparken bliver verdens største med en kapacitet på 1,4 GW, der kan levere grøn energi til godt 1,3 millioner husstande. Kabelsystemet fra NKT, som ikke omfatter installation, til Hornsea 2 består af de tre kabler der er placeret længst fra kysten, og som udgør cirka 50% af det samlede projekt. Kablerne, som transporterer strømmen ind mod land, skal forbinde havvindmølle- parken til en kompenseringsplatform for reaktiv effekt.
Michael Hedegaard Lyng, CEO i NKT, siger:
- Kontrakten på kabler til Hornsea 2 understreger ikke kun at vi leverer førende og testet teknologi. Den viser også, at vores kunder gennem mange år, som f.eks. Ørsted, værdsætter vores ekspertise, knowhow og den løbende dialog for at finde den bedste løsning for begge parter. Markedet for offshore vind vil i de kommende år fortsat være attraktivt for os og dét, at vi kan levere nøglefærdige løsninger fra kabeldesign til installation og service er en forudsætning for at være på forkant med kundernes ønsker.
Tildelingen af kontrakten understreger NKTs stærke position inden for offshore vind. På trods af at projekt-marginen er lavere end for den eksisterende ordrebeholdning på grund af den ugunstige balance, der pt. er i markedet for energikabler, fastholder NKT sin førende rolle i det vigtige marked for grøn energi.
Eksportkablerne til Hornsea 2 vil blive fremstillet i Karlskrona, Sverige med produktionsstart i efteråret 2018. Hornsea 2, som forventes taget i brug i 2022, placeres cirka 89 km ud for kysten ved Yorkshire, England. Hornsea 2 vil ligge tæt ved Hornsea 1 havvindmølleparken, hvor NKT har leveret det komplette kabelsystem.
Kontraktsummen svarer til cirka EUR 110 mio. i standard metalpriser (ca. DKK 820 mio.) og ændrer ikke på NKTs finansielle forventninger til 2018.