Denne side er oversat automatisk, det originale indhold kan findes på www.nkt.com

NKT underskriver turnkey-kontrakt om Champlain Hudson Power Express-projektet i USA

1. jul. 2022

I selskabsmeddelelse nr. 14 af 21. september 2021 oplyste NKT, at selskabet havde indgået en eksklusiv aftale om foretrukken leverandør (PSA) som leverandør af nøglefærdige elkabler til Champlain Hudson Power Express-transmissionsledningen i USA.

NKT har nu underskrevet en kontrakt om projektering, fremstilling og installation af højspændingsledningen 400 kV DC (jævnstrøm) Champlain Hudson Power Express transmissionsledning i USA med sin partner i projektet CHPE LLC. Kontrakten er betinget af den finansielle afslutning af projektet, der forventes inden for 3. kvartal 2022.
Kontrakten har en værdi på mere end 1,4 mia. EUR (mere end 1,3 mia. EUR i standardpriser på metal). For NKT er kontrakten et vigtigt skridt til at styrke sin markedsposition i USA og gøre det muligt at gennemføre overgangen til vedvarende energi i Nordamerika ved hjælp af sin omfattende viden og erfaring inden for jævnstrømsteknologi.
Champlain Hudson Power Express vil lette transmissionen af bæredygtig vandkraft fra Canada til New York City. Transmissionsledningen på 1 250 megawatt, som vil blive gravet ned for at respektere det lokale miljø og lokalsamfund, er en af de største infrastrukturinvesteringer i New Yorks historie. Den vil blive et væsentligt bidrag til statens ambitioner om, at mindst 70 % af elproduktionen og forbruget skal komme fra vedvarende energikilder i 2030.
Kontrakten ændrer ikke NKT's finansielle udsigter for 2022.
High voltage cable onshore installation in Trelleborg
Michael Nass Nielsen
Head of Investor Relations