NKT Victoria fejrer etårs jubilæum som verdens mest avancerede kabeludlægningsskib

17. maj 2018

I sit første år har NKT har set sit specialdesignede kabeludlægningsskib skabe flotte resultater på flere projekter i Nordsøen. Da NKT Victoria i 2017 blev søsat satte hun nye standarder for præcision, energieffektivitet og avancerede teknologier til udlægning af søkabler.

NKT Victoria at the dock
NKT kan nu fejre etårsdagen for sit kabeludlægningsskib NKT Victoria, der har haft et travlt år. Skibet har lagt 335 km kabel til projekter inden for havvind og interconnectors i lande som Danmark, Belgien og Skotland, og hun har også gennemført en højpræcisions kabelreparation i hårdt vejr. Skibet spiller nu en central rolle for NKT i markedet for offshore-projekter.
NKT Victoria har sat nye standarder for både energieffektivitet og teknologier, der forbedrer præcisionen ved kabeludlægninger. Hun har haft et travlt år, og vi kan se, at vores kunder har været meget tilfredse med det, hun har leveret, siger Andreas Berthou, der er Executive Vice President for højspændingsløsninger i NKT.
NKT Victoria blev navngivet den 4. maj 2017, hvorefter hun straks begav sig ud på sin jomfrurejse, hvor hun lagde det 113 km højspændingskabel (jævnstrøm), der binder regionerne Caitness og Moray sammen i Skotland. Hun har efterfølgende lagt kabler for projekter som den danske 600 MW vindmøllepark Kriegers Flak og eksportkablet, der forbinder den belgiske vindmøllepark Rentel til kysten. NKT Victoria viste ligeledes sit værd, da hun trodsede november-vejret i Nordsøen og deltog i reparationen af højspændingskablet Skagerrak 2, som løber mellem Danmark og Norge.
Designet til kabeludlægning NKT Victoria er bygget specifikt til kabeludlægning og er designet med udgangspunkt omfattende erfaring inden for offshore installationer.

Med NKT Victoria står vi nu endnu stærkere som totalleverandør af kabelløsninger til offshore-industrien. Det øger fleksibiliteten i det enkelte projekt samtidig med, at vi minimerer både omkostninger og risiko for vores kunder og partnere. Hun er samtidig det mest energieffektive kabeludlægningsskib i markedet, hvilket understøtter det voksende fokus på bæredygtighed, som vi oplever blandt vores kunder i offshore-industrien, forklarer Andreas Berthou.
NKT Victoria anvender en ‘power-from-shore’-løsning og har særlige systemer ombord til opbevaring af strøm. Det reducerer brændstofforbruget og CO2-udledningen markant sammenlignet med andre kabeludlægningsskibe. ’Power-from-shore’-opladningen kan foregå samtidig med at skibet lastes, hvilket giver en unik fordel, som medfører en mere miljøvenlig drift.  NKT Victoria blev kåret til Ship of the Year 2017 i Norge på grund af hendes innovative, teknologiske og bæredygtige kapaciteter.
Fakta: NKT Victoria
Navngivet 4. Maj 2017 i Karlskrona, Sverige Sejler under norsk flag Har sejlet 14.400 sømil i 2017 Lagt 335 km kabel i 2017 Længde: 140 m Bredde: 29.6 m Indkvartering: 100 personer Dæk: 1600 m2 Total kabelkapacitet: 9.000 ton på to turn-tables