Unikt pant- og retursystem

13. jan. 2022

Kabeltromlevognen Qaddy understøtter vores fokus på bæredygtighed. Med et unikt pant- og retursystem samt brug af avanceret robotteknik genbruges ca. 95 % af alle Qaddyer.

Qaddy
I NKT er vi kendt for at være pionerer inden for udvikling og fremstilling af kabler og komplette kabelløsninger af højeste kvalitet med fokus på forskning og innovation - ikke kun i vores produktion, teknologiske udvikling, salg og distribution af kabler, men også i de kvalitets-, miljø- og sikkerhedsregler, som vi arbejder med og overholder i det daglige.
Bare fordi vi var de allerførste i Danmark til at genbruge kabelskrot tilbage i 1960, er vores retursystem for skrottede kabler i dag langt fra den eneste del af vores målrettede genbrugsarbejde. Vores pant- og retursystem for kabeltromlen, Qaddy, er et unikt eksempel.
Omkring 95 % af alle Qaddyer genanvendes
Qaddy har været en integreret del af NKT's recyclingstrategi og har haft et pantsystem fra dag ét for at sikre, at alle tromler kan genanvendes.
I praksis betyder det, at vores kunder betaler et depositum, når de køber Qaddy, som de så får tilbage, når de returnerer den til os. Vi rengør og reparerer den så og sætter den tilbage i vores produktsortiment, medmindre den er blevet beskadiget så meget, at den ikke kan bruges. Omkring 95 % af alle Qaddyer genbruges.
Alle tromler inspiceres - fra bund til håndtag og fra side til topdæksel - og derfra identificerer vi, hvilke dele der kan repareres, og hvilke vi måske skal skille os af med. Herfra foretages al rengøring ved hjælp af robotteknologi.
Genbrugsprocessen blev optimeret, da vi gik fra manuel rengøring til et automatiseret robotvaskesystem.  De brugte Qaddyer indsamles og returneres til robotvaskesystem på vores fabrik i Asnæs.
Hver uge modtager Asnæs lastbiler med brugte Qaddyer fra grossister i Europa, og der købes også nye ind, så de hele tiden er på lager. Hver Qaddy har sit eget unikke nummer og er desuden udstyret med en stregkode, så den altid kan spores. Derefter renser og reparerer vi de returnerede tromler og spoler dem op med nye kabler, så de er klar til at blive brugt igen.
Ca. 40.000 Qaddyer er i øjeblikket i omløb - enten på lager eller i vaskeriet - eller hos kunderne, som har dem i perioder fra en uge til et år.
Om Qaddy
I 2011 introducerede NKT et helt nyt og unikt kabeltromlekoncept til lavspændingskabler; Qaddy-tromlevognen. NKT vandt produktprisen fra Danish Engineering Weekly, og som en del af begrundelsen for at tildele Qaddy fremhævede dommerne, at løsningen var intuitiv, enkel, nem, pålidelig, ergonomisk og kvalitetsorienteret. Designarbejdet løftede produktet til meget mere end blot en praktisk enhed.
Qaddy løste problemet med at transportere og løfte tunge kabler rundt på byggepladserne, og efter kun få år blev Qaddy meget populær blandt danske elektrikere og installatører. Konsulenterne støttede også disse bestræbelser ved at tage hensyn til bæredygtighed i projektbeskrivelserne, når de specificerede kabler til lavspændingsinstallationer. I årenes løb er Qaddy også blevet introduceret i Sverige, Norge, Polen, Finland og Tjekkiet.
Qaddy