Ved du hvad der gemmer sig i din væg?

29. sep. 2022

Kabler er oftest noget af det sidste, man tænker på, når man bygger eller renoverer et hus. Hvis man da overhovedet skænker det en tanke. Men faktisk kan det betale sig at overveje, hvilke kabler, der gemmer sig i væggen, for bedre kabler sikrer længere levetid samt et plus i det grønne regnskab.

ved du hvad der gemmer sig i din vaeg poster danish font
I en moderne elinstallation i et en-families hus eller lejlighed, er det vigtigste naturligvis, at installationen dækker behovet for elektricitet til lys og hårde hvidevarer samt forsyning til tekniske installationer såsom varmepumpe, ladestander og meget mere.
El-installatøren har i mange år været rådgiveren, når den enkelte families elinstallation skulle planlægges, og været ansvarlig for, at installationen var tilpasset familien og husets behov. Både når huset stod færdigt, men også mange år frem. Elinstallatøren har stadig samme rolle i dag, men til forskel fra tidligere, er der ikke blot fokus på selve installationens udførsel, men også på selve komponenterne.  Den rådgivning kræver i dag fokus på mere end blot installations udførsel, men også på de komponenter,
Ølholm El sørger for elektriciteten i nybyggede huse
Hos Ølholm El har man gennem mange års installationer opbygget stor viden om de forskellige muligheder, som kunderne har, når de skal bygge nyt hus. Derfor kender man vigtigheden af at følge med udviklingen for at kunne rådgive og vejlede kunderne på bedst mulige vis. Bæredygtighed og minimering af forbrug er også blevet nogle af de vigtigste punkter at have med fra start til slut, når man rådgiver kunder i installationer.
construction site cables hanging out of the wall
employee qarry contruction site
construction site cables hanging out the wall
construction site ladder qarry
NKTs kabler sikrer høj kvalitet
Et produkt, der går igen på tværs af alle slags elinstallationer er kabler. Netop derfor har Ølholm El fokus på, at de anvendte kabler lever op til de højeste standarder, når det kommer til kvalitet og bæredygtighed.
“Vi anvender NKT i alle vores huse og andre projekter, og det har vi gjort i rigtig mange år. Hvis vi anvender andre produkter, der lettere går i stykker, kan det få store konsekvenser, for vi kan ikke skifte kablerne igen efterfølgende. Det er ekstremt vigtigt, at vi kan stole på, at produkterne er helt i top. Og det kan vi med NKT.” - siger Kurt Aagaard, Direktør for Ølholm El.
Ølholm El sørger f.eks. for elektriciteten i alle nybyggede Preben Jørgensen Huse. Ved at vælge kabler fra NKT i disse huse, sikrer Ølholm El, at kablerne er produceret efter højeste kvalitetsstandard, at de lever op til alle krav og eksempelvis ikke indeholder skadelige kemikalier. Det gør, at når boligens installationer en dag skal ændres eller opdateres, så kan metal og plast i kablerne skilles ad, og man kan genbruge hele produktet.
NKT har gennem en lang årrække udviklet kabler af højeste kvalitet, som desuden er produceret på 100% grøn strøm, hvilket er med til at understøtte den grønne omstilling. Med NKT NOIKLX© 90 har Ølholm El ikke blot valgt et kabel af høj kvalitet, som er nemt at håndtere og installere for elektrikeren, men også et miljørigtigt kabel for ejeren af boligen.
Det betyder, at selvom kablet ikke kan ses med det blotte øje, er det synligt i det grønne regnskab, når bygningen står færdig.

— Kurt Aagaard, Direktør for Ølholm El.